Roman Zlesák je vyučený řemeslu ještě v bývalém učňovském zařízení u „starých mistrů“. Od této doby se tomuto oboru věnuje již celkem 27 let. Po celou dobu se pan Zlesák zaměřoval na opravy dřevěných dechových hudebních nástrojů, kde dbal na co možná nejvyšší kvalitu. Postupně si získával zakázky u nejvýznačnějších domácích hudebních těles jako např. Česká filharmonie, Národní divadlo Praha, Český rozhlas, Filharmonie v Pardubicích, Plzni, Ostravě, Zlíně, Brně, Olomouci a mnoha dalších včetně Státní opery. Rovněž tak hudebních těles zahraničních na Slovensku, v Německu, Rakousku a Itálii. Postupně začal vyrábět hudební nástroje ve spolupráci se dvěma německými firmami – Gebrüder Mönnig + Oscar Adler a Guntram Wolf.
V roce 2010 došlo k seznámení Romana Zlesáka s prof. Milanem Řeřichou, který učí na prestižní vysoké škole ve švýcarském Luganu na katedře dřevěných dechových nástrojů hře na klarinet. Toto seznámení bylo zásadní a určilo další směr firmy Roman Zlesák RZ. Došli ke společnému rozhodnutí zkusit výrobu vlastního nástroje – klarinetu RZ (Řeřicha+Zlesák).
Pan Řeřicha jako vynikající interpret a hráč známý po celém světě a Roman Zlesák nástrojař s dlouholetou praxí v oboru chtěli nabídnout trhu mistrovský hudební nástroj (klarinet) zajímavý jak vysokou kvalitou zpracování, tak i cenou, která by vyplnila mezeru na trhu mezi současnými výrobci hudebních nástrojů, které se dnes prodávají za přemrštěné ceny. Cílem byl kvalitní nástroj srovnatelný se světovou špičkou, ale za rozumnou cenu. Výroba měla být postupně rozšířena na celou řadu klarinetů (A, B …), ale i o další sortiment dřevěných dechových hudebních nástrojů.
Toto rozhodnutí se později ukázalo jako správné, když byla vyrobena nultá zkušební sérii cca 30 ks klarinetů, která byla předvedena v roce 2011 na světovém veletrhu v německém Frankfurtu n/Mohanem, kde tyto nástroje sklidily obrovský úspěch. Následovaly objednávky, na které ovšem firma Roman Zlesák (RZ) jako fyzická osoba ještě nebyla připravena – šlo o zhruba 1000 klarinetů, které bohužel nebylo v silách splnit a vyrobit.
Dále jsme díky panu Řeřichovi tento nástroj (hovoříme stále o klarinetu) představili na trhu v Jižní Americe ve státech, jako jsou Brazílie, Argentina, Kolumbie …, opět jsme sklidili veliký úspěch (jen v Brazílii je přibližně 2.000.000 klarinetistů), představili jsme se jak na konzervatoři, kde pan Řeřicha pořádal kursy tak i ve zdejších význačných orchestrech. Konkrétně v Brazílii a Venezuele jsou velice zajímavé tzv. státní pobídky na koupi dechových nástrojů garantované státem. Máme velikou šanci se těchto pobídek zúčastnit a dodávat na zdejší trh naše hudební nástroje, protože zde došlo k setkání se zásadními lidmi, a tím se otevřela možnost i dalšího možného směru našeho podnikání a to k otevření pobočky „RZ“ na prodej a hlavně na opravu dřevěných dechových hudebních nástrojů.
B Klarinet - Jedná se , a to je třeba zdůraznit, především o výrobu zaměřenou na ruční zpracování.Tato výroba začíná nákupem kvalitního dřeva (Grenadil a Cocobolo) a především přírodním dosušením, žádným umělým dosušováním v sušičkách na dřevo, které se posléze projevuje praskáním a malou hustotou dřeva, což má též špatný vliv na zvuk nástroje. Poté se dřevo zpracovává – vrtá (tónové otvory a vnitřek nástroje) na CNC strojích, které zaručují absolutní přesnost, což je velice důležité. V minulosti, kdy se dřevo vrtalo na ručních kopírovacích strojích, docházelo k velkým rozdílům ve zvuku (v tónech a intonaci) u stejných nástrojů. Na CNC stroji se též dává nástroji vnější hrubý tvar. Poté se nástroj, tedy tělo nástroje ručně dobrušuje a leští (popř. se nanáší povrchová úprava). Do připraveného nástroje se našroubují sloupky – kovové dílky, které nejsou mechanika (klapky). Mechaniku, která je odlita ve slévárně nebo vyfrézovaná z pagfongového (slitina) plechu, která je vytvořena podle našich ručně vyrobených modelů.Tyto části se poté opět ručně opracovávají (brousí, smirkují), vrtají a sesazují dohromady za pomoci letování stříbrnou pájkou.To vše se děje na tzv. 1. montáži. Poté se nástroj rozebere a mechanika se omele v omílacím stroji s keramikou, aby se zahladily případné nerovnosti. Dále se vyleští do vysokého lesku a masivně se pomědí a postříbří. Takto připravená mechanika se na tzv. konečné montáži rozchodí na volný chod a usazuje se zpět na tělo nástroje, přičemž se podlepí korky a materiály, které zaručují tichý chod nástroje bez klapání. Podlepuje se polštářky, které zakrývají tónové otvory, přičemž se musí dbát na jejich dokonalou těsnost.Na závěr se nástroj přehraje, doladí a tím je hotový a připravený pro hudebníka.
Lázeňská 114
357 41 Královské Poříčí
IČO: 70948755
Názory vyjádřené v tomto dokumentu jsou názory Mikroregionu Sokolov-východ a v žádném případě nemohou být chápány jako oficiální názory Evropské unie.
Mikroregion Sokolov-východ využívá podporu činnosti manažerů mikroregionů Karlovarského kraje (POV, 4. dotační titul).